23. Doba 2. Ježíšova příchodu
DOBA 2. JEŽÍŠOVA PŘÍCHODU
„Až po dvou tisících a třech stech večerech a jitrech dojde svatyně spravedlnosti.“ (Da 8,14)
V uvedeném verši se mluví o ospravedlnění nebeské svatyně. Až skončí soud v nebi, tehdy bude ospravedlněna (očištěna) nebeská svatyně. Zamysleme se nad tím, kdy může skončit soud a svatyně může být ospravedlněna. Soud v nebi začal roku 1844, ale kdy skončí? – Až na konci dějin země! Až tehdy bude moci být ospravedlněna svatyně. Bude očištěna od hříchu s konečnou platností. Až tehdy bude moci Ježíš přijít na zem.
Zamysleme se nad tím, jak zní tento verš v kralickém překladu: „Až do dvou tisíc a tří set večerů a jiter, a přijdou k obnovení svému svaté služby.“ (Da 8,14, Kralická Bible)
Je zajímavé, že zde je doslova uvedeno, že na konci období 2300 večerů a jiter, budou lidé vzkříšení – „přijdou k obnovení svému“. Znamená to, že po 2300 dnech proběhne vzkříšení věřících při 2. příchodu Ježíše Krista.
Dle výkladu končí prorocké období 2300 let v roce 1844. Ježíš ale nepřišel na zemi, jak se očekávalo, avšak vstoupil do další části svatyně v nebi (do svatyně svatých), kde začal konat soud nad světem. Před rokem 1844 bylo hlásáno poselství o přicházejícím soudu, ale ne o přicházejícím konci. Od té doby uplynulo dalších více než 160 let!
Opravdu to znamená, že po roce 1844 už v Bibli není uvedeno žádné proroctví? Že by nám vševědoucí Bůh nezanechal žádnou zprávu o tom, co se bude dít právě ve skutečných posledních dnech úplně na konci dějin světa, na konci těch NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH dějin světa? Bůh praví: „Od počátku oznamuji, co se v budoucnu stane, od pradávna, co se ještě nestalo.“ (Iz 46,10) Prorok Daniel píše, že mu anděl řekl: „Pochop, lidský synu, že to vidění se týká doby konce.“ (Da 8,17)
V Bibli je napsáno, že nikdo neví dne ani hodiny, kdy Ježíš přijde: „O onom dni a hodině však neví nikdo, ani andělé v nebi, ani Syn; jenom Otec sám.“ (Mt 24,36). Neměli bychom tedy vypočítávat další termíny Kristova příchodu? Nebude další proroctví, nebude další termín, nebude možné udělat další výpočet na základě Písma?
V Bibli Zj 10,11 je ale psané, že máme znovu ´prorokovat´. Znovu bude tedy i možné určit dobu Ježíšova příchodu, jako bylo možné určit r. 1844, kdy Ježíš přešel do svatyně svatých. Poslední proroctví mluví o období 2300 dní, resp. 1260 dní. Až teprve po uplynutí oněch 2300 doslovných dní nebude moci být žádný prorocký termín stanoven. Ne proto, že to Bůh zakazuje či nedoporučuje, ale proto, že to jednoduše už nebude možné. Další termín prostě nebude z čeho počítat, dny planety Země budou sečteny. Nebude tu žádný další časový úsek. Po uplynutí posledního časového údaje 2300 dní přijde Pán Ježíš, plán spasení a vykoupení bude naplněn. Lidé ale budou vědět, kde se nacházejí a kolik času jim schází. Podle světového dění, budou schopni říci, zda už žijí v posledních 2300 dnech země. Přesně ale nelze stanovit datum.
Teď asi namítnete, že nemůžeme uvažovat o žádném dalším časovém termínu. Že jsou to jen domněnky, nezralé úvahy, teorie.
Bojíme se? Myslíme si, že to skrývá pro adventní lid na začátku 21. století nebezpečí? Chceme být opatrnější a nemluvit o tom, že by Ježíš mohl přijít v naší době. Nechceme na sebe přivodit obvinění, být označeni jako falešní proroci, když to pak bude trvat o něco déle. Jsme ‚rozumní‘ a říkáme, že se chceme poučit z chyb v minulosti! Někdy to vypadá, jako bychom se báli dalšího zklamání, podobného tomu z roku 1844. Nechceme prožít klamnou naději, a proto raději ani nezačínáme mluvit o Ježíšově 2. příchodu v naší době, natož to ještě nahlas hlásat. Důraz je více položen na tom, být ‚vždy‘ připraven.
E. G. Whiteová píše: „Jak se může jeden člověk postavit proti všem velikým mužům země? Jestliže Noemovo poselství bylo pravdivé, proč to celý svět nechápal a neuvěřil tomu? Tvrzení jednoho člověka proti moudrosti tisíců! Proto neuvěřili výstraze, ani nehledali úkryt v arše.“ (GC 337-338)
„Tak bude také hlásáno poselství třetího anděla. Až přijde čas, kdy bude šířeno s největší silou, zapůsobí Pán skrze skromné nástroje tím, že povede mysl těch, kteří se zasvětí Jeho službě. Pracovníci získají schopnosti spíše pomazáním Jeho Ducha... Lidé víry a modlitby budou puzeni vystoupit se svatým nadšením, aby hlásali slova, která jim svěřil Bůh. Budou odhaleny hříchy Babylónu... Těmito vážnými výstrahami bude lid vyburcován. Tisíce a tisíce lidí, kteří ještě nikdy neslyšeli taková slova, vyslechnou varování. S úžasem budou naslouchat... Když se pak lidé obrátí na své bývalé učitele s palčivou otázkou, je-li tomu opravdu tak, budou jim kazatelé předkládat bajky, budou prorokovat příjemné věci, aby je uklidnili v jejich obavách a utišili jejich probuzené svědomí. Protože se však mnozí nebudou chtít spokojit pouze s lidskou autoritou a budou žádat jasné „tak praví Pán“, budou kazatelé, rozzlobení jako kdysi farizeové, protože se pochybuje o jejich autoritě, označovat poselství za poselství satanovo a budou burcovat zástupy milující hřích, aby tupily a pronásledovaly ty, kteří je hlásají.“ (GC 606-607)
Je smutné, že lidé odmítají zvěsti o brzkém Ježíšově příchodu proto, že nejsou připraveni, nebo prostě pro to, že po Jeho příchodu ani netouží.
E. G. Whiteová o tom říká: „Mnozí křesťané, kteří prohlašovali, že milují Spasitele, tvrdili, že nejsou proti učení o druhém příchodu, že jsou jen proti stanovení data. Bůh však viděl, co je v jejich srdci. Nechtěli slyšet o tom, že Kristus přijde, aby spravedlivě soudil. Byli to nevěrní sluhové, jejich činy nemohly obstát před zkoumavým Božím pohledem. Měli strach setkat se se svým Pánem. Stejně jako Žid v době Kristova prvního příchodu nebyli ani oni připraveni uvítat Pána Ježíše. Nejen, že nechtěli slyšet jasné důkazy z Písma, ale navíc se vysmívali lidem, kteří Pána čekali. Satan a padlí andělé jásali a posmívali se Kristu a jeho andělům, a lidé, kteří si říkají Boží lid, ho milují tak málo, že po Jeho návratu netouží.“ (Drama věků, Vítězství lásky boží – 5. část, E. G. White, nakl. Advent-Orion, Praha 1995, str. 236)
Bůh nás však o svém příchodu ubezpečuje: „Ano, přijdu brzo!“ (Zj 22,20)
Dozví se poslední generace o Ježíšově příchodu dostatečně dopředu?
Např. ani Noe neznal přesný okamžik, kdy zachvátí zemi potopa, ale byl si jistý, že se to stane v jeho době, v jeho generaci. Když budeme intenzivně číst a studovat Bibli, objevíme, že Bůh sedm dní před potopou oznámil přesnou dobu konce (dle 1 Moj 7,4). Tak tomu bude i na konci. Věřící se krátce před Ježíšovým 2. příchodem dovědí přesný čas Jeho návratu.
Lidé věděli, že se doba konce blíží. Vždyť Noe toto poselství hlásal dostatečně dopředu. Na konci však bylo zopakováno znovu, důrazně a zřetelně. Avšak ani to nepřimělo některé lidi, aby tomu poselství uvěřili.
E. G. Whiteová zaznamenala následující slova: „…nebe se otevřelo a zase zavřelo a pohnulo se. Hory se chvěly jako třtina ve větru a vrhaly skály sem a tam. Moře vřelo jako hrnec a vyvrhovalo kameny na zemi. Když Bůh oznámil den a hodinu Ježíšova příchodu a uzavřel se svým lidem věčnou smlouvu, řekl jednu větu, a pak se zastavil, zatímco se slova valila na zem.“ (Zkušenosti a vidění /v němčině/, EG, str. 279 /272-273/)
Dále řekla: „Brzy jsme uslyšeli Boží hlas jako množství vod, který nám oznámil den a hodinu Ježíšova příchodu.“ (Zkušenosti a vidění /v němčině/, EG, str. 13)
Jsem si jistá, že opravdoví věřící dobu Ježíšova druhého příchodu s jistotou rozpoznají. Tato naděje je povzbudí. „Když se toto začne dít, napřimte se a zvedněte hlavy, neboť vaše vykoupení je blízko." (L 21,28)
Budou se o to více těšit na Vykupitele, kterého tak dlouho očekávali. Vědomí, že Spasitelův příchod se blíží, je povzbudí k díkůvzdání: „Hlahol Hospodinu, celá země, dejte se do plesu, pějte žalmy.“ (Ž 98,4)